Brev:
Amning, flaske, skemad
6. december 2012
Alder:
4 mdr.
Amning, flaske, skemad
Hej Helen,
Vi har en dejlig glad dreng som trives og tager fint på i vægt! Han er nu 4. Mdr og jeg har indtil nu ammet ham fuldt. Amningen har været lidt problematisk - ikke mht. Mælk osv - men rent praktisk.
I begyndelsen kunne han ikke få fat i vorten og vi brugte derfor ammebrik, det fungerer egentligt rigtig fint, der er massere af mælk :-) Den lille mand er født ved kejsersnit pga. UK og efter en rutinescanning af hans hofter blev det konstateret at han skulle i skinne, han var her 4 uger gammel. Vi fortsatte amningen, men var fuldstændig bundet til ammepuden - han ligger på ryggen og drejer hovedet til siden. Pga. Skinne og ammepude har vi kun øvet os lidt på amning uden brik, han kan bedre få fat nu, men synes bedst at kunne "lide" brikken og bliver irriteret uden.
Desværre giver ammestillingen og brikken store problemer med at amme ude, vi har indtil nu taget ammepuden med alle steder! Derfor tænker jeg, at nu da han lige er fyldt 4. Mdr at jeg måske kunne give ham en flaske når vi er på tur. Jeg ville egentlig helst amme, men nu da han også er meget nysgerrig i hans omgivelser, kan han slet ikke koncenterrer sig om både at ligge "forkert" (dvs. Uden ammepude), brik og andre omgivelser. Det skal tilføjes at han havde skinner på i 6 uger og altså ikke har skinne på mere :-))
Nå lang forklaring! Vil det være forkert at give ham erstatning, når vi skal ud? Og i så fald hvad bør jeg give ham? Bare for en sikkerhedsskyld har vi haft pepticate stående i skabet, men har læst mig frem til at det ikke umiddelbart er nødvendigt? Det skal tilføjes at både min mand og jeg lider af "børneeksem" og pollenallergi og jeg derfor har holdt hårdt på at amme? Jeg er også lidt bekymret for min mælkeproduktion, hvis nu han begynder at få lidt erstatning. Pga. Fiksering af hofte, har han efter skinnen kom af taget store spring i hans motoriske udvikling og den sproglige udvikling er fuldt med - nu sparker og pludre han :-) Jeg tænker at det derfor kunne være årsagen til at han ikke har vist den store interesse for mad, og jeg påtænker derfor ikke at påbegynde grød osv. endnu?
Han bliver ammet ca. 8 gange i døgnet - 1-2 gange om natten. Hvordan skal jeg gøre med flaske - det har jeg aldrig prøvet? Hvor meget skal han have osv?
Håber du kan hitte hoved og hale i mit spørgsmål!
Venlig hilsen
Moren med ammepuden :-))