Amning, flaske, skemad

6. december 2012

Alder:
4 mdr.

Amning, flaske, skemad

Hej Helen,

Vi har en dejlig glad dreng som trives og tager fint på i vægt! Han er nu 4. Mdr og jeg har indtil nu ammet ham fuldt. Amningen har været lidt problematisk - ikke mht. Mælk osv - men rent praktisk.

I begyndelsen kunne han ikke få fat i vorten og vi brugte derfor ammebrik, det fungerer egentligt rigtig fint, der er massere af mælk :-) Den lille mand er født ved kejsersnit pga. UK og efter en rutinescanning af hans hofter blev det konstateret at han skulle i skinne, han var her 4 uger gammel. Vi fortsatte amningen, men var fuldstændig bundet til ammepuden - han ligger på ryggen og drejer hovedet til siden. Pga. Skinne og ammepude har vi kun øvet os lidt på amning uden brik, han kan bedre få fat nu, men synes bedst at kunne "lide" brikken og bliver irriteret uden.

Desværre giver ammestillingen og brikken store problemer med at amme ude, vi har indtil nu taget ammepuden med alle steder! Derfor tænker jeg, at nu da han lige er fyldt 4. Mdr at jeg måske kunne give ham en flaske når vi er på tur. Jeg ville egentlig helst amme, men nu da han også er meget nysgerrig i hans omgivelser, kan han slet ikke koncenterrer sig om både at ligge "forkert" ...

Annonce

... (dvs. Uden ammepude), brik og andre omgivelser. Det skal tilføjes at han havde skinner på i 6 uger og altså ikke har skinne på mere :-))

Nå lang forklaring! Vil det være forkert at give ham erstatning, når vi skal ud? Og i så fald hvad bør jeg give ham? Bare for en sikkerhedsskyld har vi haft pepticate stående i skabet, men har læst mig frem til at det ikke umiddelbart er nødvendigt? Det skal tilføjes at både min mand og jeg lider af "børneeksem" og pollenallergi og jeg derfor har holdt hårdt på at amme? Jeg er også lidt bekymret for min mælkeproduktion, hvis nu han begynder at få lidt erstatning. Pga. Fiksering af hofte, har han efter skinnen kom af taget store spring i hans motoriske udvikling og den sproglige udvikling er fuldt med - nu sparker og pludre han :-) Jeg tænker at det derfor kunne være årsagen til at han ikke har vist den store interesse for mad, og jeg påtænker derfor ikke at påbegynde grød osv. endnu?

Han bliver ammet ca. 8 gange i døgnet - 1-2 gange om natten. Hvordan skal jeg gøre med flaske - det har jeg aldrig prøvet? Hvor meget skal han have osv?

Håber du kan hitte hoved og hale i mit spørgsmål!

Venlig hilsen
Moren med ammepuden :-))

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer